donderdag 18 februari 2010

Toekomst

De industriële revolutie was een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de menselijke beschaving. Al enkele jaren is er een nieuwe evolutie aan de gang, nl. die van de interactiviteit door de nieuwe sociale media. Bijna iedereen maakt tegenwoordig gebruik van de nieuwe toepassingen als Facebook, Netlog en Twitter. Het zijn noodzaken geworden voor de mens. Ikzelf ben enorm verslaafd aan Facebook, maar wat doe je eraan ? Je kan er niets aan doen! “Connecting people” is een belangrijke slogan geworden voor het dagelijkse leven. Het Internet is hierdoor een klein dorpje geworden waar iedereen elkaar kent. Naast mensen zoals jij en ik die vriendschap of liefde zoeken of gewoon sociaal contact proberen te onderhouden via sociale communities, willen ook bedrijven en scholen dolgraag deel uitmaken van dit dorpje. Onderwijs wordt aangeboden via het Internet, bedrijven proberen potentiële werknemers te vinden, en ga zo maar door...

Web 2.0 is een belangrijk fenomeen geworden. Iedereen heeft toegang tot alle inhouden en heeft de kans om zelf inhouden op het Internet te plaatsen. Denk maar aan Wikipedia, YouTube, blogs zoals de mijne bijvoorbeeld, enz. Dit wordt user generated content genoemd. Als ik zin heb om mijn mening te geven over racisme op het Internet, dan zal ik die ook zonder enige moeite op mijn blog plaatsen. Wie zin heeft om meer te weten over mijn visie op racisme, heeft de mogelijkheid om het ook eenvoudigweg onmiddellijk te lezen. Web 2.0 geeft vrijheid, zijn voorganger deed dat niet. Web 1.0 was enkel bedoeld om zaken te bekijken en te lezen, maar wij als consumenten hadden daar geen inspraak in.

User generated content biedt vertrouwen bij de keuze en eventuele aankoop van een product. Denk maar aan Amazon waar consumenten een product zelf kunnen beoordelen door middel van een rating met sterren en getypte teksten. Het biedt meer vertrouwen voor andere consumenten, want reclame afkomstig van producenten wordt maar al te graag verdoezeld of teveel beperkt. De consumenten zijn zich daarvan bewust en hechten dus meer belang aan de beoordeling ervan door een medeconsument. Een andere gelijkaardige populaire site is eBay, waar mensen hun zaken te koop kunnen stellen en anderen hun product en de betrouwbaarheid van de verkoper (!) kunnen beoordelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten