Information Revolution
Vroeger catalogiseerde men alle documenten met informatie per mapje, in verschillende lades, op verschillende plaatsen. Dit stapelde zich langzamerhand op waardoor het moeilijker werd om de gewenste informatie vlug terug te vinden. Het Internet heeft daar nu verandering in gebracht. Gedaan met de oude documentmapjes, welkom digitale info! Hoewel men nu veel gemakkelijker informatie kan veranderen, wordt de vorige methode van catalogisering nog gebruikt d.m.v. tags, links, enz. Informatie wordt nu sneller teruggevonden door slechts 1 woord in te voeren op zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Vervolgens geven miljoenen sites zoals Wikipedia een bondige uitleg over een woord naar keuze. Je kan het ook zelf aanvullen. Web 2.0 viert hoogtij. Maar! We zijn nog maar pas gewend aan het nieuwe fenomeen, of een ander volgt hem al op! Meer en meer vindt informatie ons zonder dat we ernaar op zoek zijn. De evolutie van het creëren, beoordelen en vinden van informatie verloopt sneller en sneller...
Intro to the Semantic Web
Semantiek is een synoniem voor betekenisverlening, terwijl syntax op de gebruikte letters en tekens slaat. Beide woorden draaien om communicatie. Net als wij kunnen computers ook contact maken met elkaar en informatie uitwisselen. Het hedendaagse web biedt ons dus de mogelijkheid om informatie te vinden en heeft een nieuwe vorm van syntax in het leven geroepen nl. html. Het is een code die uitlegt hoe de computer de gevonden informatie juist moet weergeven aan ons. Er is echter 1 groot probleem: het verstaat enkel syntax en geen semantiek. Een nieuwe soort web doet zijn intrede nl. het semantische web. Dit web helpt computers begrijpen wat ze zoeken voor ons en wat met elkaar te maken heeft, en dit kan over alles gaan. Er zijn al methodes hiervoor die gebruikt worden. Door het gebruik van semantiek kan de computer betere zoekresultaten opgeven. Het grote voordeel van het semantische web is dus dat de computer ons kan helpen zoeken wat we leuk en interessant vinden, en dat kan bijvoorbeeld een persoon, een plaats of een goed zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten